KAZZ-O-THEEK

De verzameling zinspelende elementen van Kazou RMT.
Een inspiratiebron voor monitoren die met zinspeling aan de slag willen gaan. Ontdek de categorieën en laat je inspireren door onze verzameling.

Kazz-o-theek

Laarsjes aantrekken


Het sneeuwt en natuurlijk willen alle kindjes tijdens de speeltijd zo snel
mogelijk naar buiten. Een jongentje vraagt de juf om hulp, hij krijgt z’n
laarsjes niet aangetrokken. Na veel getrek, geduw en gesleur zitten de
laarsjes dan toch aan de voetjes. Wijst de kleine: “Juf, ze zitten verkeerd …”
De juf zucht en buigt zich andermaal over de voetjes. Eerst de laarsjes met
veel moeite weer uit, vervolgens de calvarietocht helemaal overgedaan.
Zodra de juiste laarsjes om de juiste voetjes zitten, zeurt de kleine:
“Juf, dat zijn mijn laarsjes niet …”
Bewonderenswaardig kalm lacht de juf: “Verkeerde laarsjes? Dan trekken
we die toch gewoon weer uit!” Haar woede verbijtend, wrikt ze de laarsjes
los. Zodra de klus geklaard is, haalt ze opgelucht adem en vraagt: “Zeg
eens, als het jouw laarsjes niet zijn, waarom liet je ze me dan aantrekken?”
Antwoordt de kleine: “Het zijn de laarsjes van mijn broer, maar mama zei dat ze de mijne niet vond en dat ik deze dan maar moest gebruiken om in de sneeuw te spelen.”
Juf staat op ontploffen en kan het joch zo een klap verkopen, maar ze zwijgt
en trekt verbeten de laarsjes weer aan. Blijkbaar lukt het almaar moeilijker.
Maar dan slaakt de juf een zucht van verlichting, zet de kleine rechtop,
trekt hem zijn winterjas en muts aan en vraagt:
“En waar zijn je handschoentjes?”
Antwoordt de kleine: “Die stopte mama in de laarsjes …“
Naar: CYRIEL NIJS. Kerk en Leven. De vrome kudde.

Leeftijdscategorie

Categorie